Faalangsttraining of examenvreestraining voor volwassenen en studenten

 De informatie op deze pagina is bedoeld

Bent u docent, studiebegeleider of hulpverlener en wilt u uw clienten of studenten/leerlingen met gebrek aan zelfvertrouwen beter leren begeleiden en daar nascholing voor volgen? Kijkt u dan op de pagina RET-training/Anderen Begeleiden bij Faalangst

 

Informatie voor bedrijven

Bedrijven bieden hun medewerkers vaak de kans om de Succestraining individueel bij mij te volgen. Een andere mogelijkheid is om de Succestraining op uw locatie te geven, aan uw medewerkers die een (al dan niet verplichte) studie volgen. Het komt veel vaker voor dan u wellicht denkt, dat medewerkers keer op keer de examens niet halen, uitstellen, achterstand oplopen, veel stress ervaren of een studie afbreken uit onzekerheid. Lang niet iedereen durft hiervoor uit te komen. U kunt als werkgever dan onterecht denken dat uw medewerker het gewenste niveau niet heeft, niet gemotiveerd is of anderszins incapabel. Dat faalangst de reden kan zijn, komt misschien niet direct in u op. Toch is dit niet zelden de oorzaak. Wanneer bedrijven een examenvreescursus aanbieden, wordt er door de medewerkers meestal dankbaar en veel gebruik van gemaakt!

De Succestraining kan als groepstraining voor maximaal 8 personen worden gegeven op uw locatie of in mijn eigen cursusruimte in Den Haag. Door ervaring weet ik inmiddels aan welke onderwerpen vaak behoefte is, maar de onderwerpen kunnen vanzelfsprekend ook in overleg met u worden vastgesteld. Bovendien kunnen de onderwerpen worden aangepast in de loop van de cursus als dit nodig blijkt. Het gaat er altijd om dat de cursisten voldoende aan de lessen hebben. Als daarvoor een switch van onderwerp nodig is, dan gebeurt dat.

De Succestraining in groepsverband bestaat uit 5 wekelijkse lessen van 2,5 uur met een korte pauze in het midden. De cursisten ontvangen ieder behandeld onderwerp duidelijk op schrift, zodat ze een naslagwerk hebben. Er worden soms huiswerkopdrachten meegegeven, waardoor de cursist gelijk in actie komt.

De cursus kan ook worden gesplitst in 2 delen die los van elkaar kunnen worden gegeven. Het eerste deel (Leren leren) bestaat dan uit studievaardigheden en manieren om beter te onthouden, planning, motivatie en uitstelgedrag. En het tweede deel (Leren omgaan met (examen-)stress) bestaat uit: inzicht in de stress, constructief denken, praktische NLP-technieken, onzichtbare ontspanningsoefeningen, leren omgaan met jezelf en je eigenschappen.

Deelnemen aan het 1e deel, Leren leren, wordt door medewerkers meestal als laagdrempeliger beschouwd. Tijdens deze lessen blijkt vaak dat er ook behoefte is aan het 2e deel. Als dat zo is, kan het 2e deel alsnog georganiseerd worden.

Vragen, suggesties of wilt u een offerte voor een groepstraining? Bel of mail gerust. Ik beantwoord vragen graag en denk graag mee over oplossingen voor uw specifieke situatie.

 

Wat is faalangst?

Faalangst is een vorm van angst, die samenhangt met het leveren van prestaties. Faalangst levert veel stress op en kan je leven behoorlijk beïnvloeden.

Je kunt faalangst grofweg indelen in drie categorieën, die elkaar kunnen overlappen.

 

Cognitief  

je minder intelligent voelen dan je eigenlijk bent, jezelf onderschatten, dichtklappen bij toetsen, testen, spreekbeurten en presentaties, podiumvrees, niet goed meer kunnen denken en concentreren, niet meer bij kennis kunnen komen die toch echt ergens in je hoofd moet zitten, door de spanning minder informatie opnemen, sollicitatiegesprekken of assessments vreselijk vinden, uitstelgedrag bij huiswerk/zelfstudie en lastige opdrachten.

Sociaal     

angst om afgewezen te worden door andere mensen, niet voor jezelf op durven komen, geen nee durven zeggen, je niet op je gemak voelen in gezelschap, niet makkelijk contact maken, moeite hebben met social talk, jezelf presenteren, door de spanning jezelf anders voordoen dan je bent of andere dingen zeggen dan je wilt, pestproblemen.

Motorisch  

angst om onhandig te zijn bij fysieke handelingen zoals sporten, dansen, spelen, klimmen en stoeien, tekenen, techniek, klusjes in huis, creatieve dingen, angst om geblesseerd te raken, met je houding geen raad weten, podiumvrees, je onhandig voelen in je lijf.

 

Een beetje spanning tijdens het moeten leveren van prestaties is goed. Het maakt je alert en het prikkelt je om een goede prestatie neer te zetten. Bij mensen met faalangst loopt de spanning zo hoog op, dat het niet meer in hun voordeel werkt. Mensen met faalangst kunnen bij sommige bezigheden het gevoel hebben een prestatie te moeten neerzetten, terwijl het voor een ander een leuke ontspanning is. Bijvoorbeeld tijdens sporten of dansen. De spanning heeft niet veel te maken met het feit of je ergens goed in bent. Veel meer met hoe je erover denkt. Faalangst is een irreële angst, die wel heel reëel aanvoelt. Zo reëel dat mensen er echt ziek van kunnen worden en er allerlei spanningsklachten van kunnen krijgen. Faalangst komt op alle leeftijden voor, zowel bij kinderen, jongeren als volwassenen. Als je niets aan die spanning doet, kun je op den duur allerlei klachten ontwikkelen, waarvan je soms niet meer weet waar het nou vandaan komt.

 

Examenvrees bij volwassenen en studenten

Bij examenvrees hangt de spanning specifiek samen met het doen van examens en tentamens. Examenvrees is dus ook faalangst, maar dan in een specifieke vorm.

 

Vermijdingstactieken

Bepaalde situaties of personen vermijden en uitstelgedrag staan met stip op één, wat betreft de tactieken die mensen gebruiken bij faalangst. En het werkt. Jawel, tijdelijk. Maar in plaats van je angstgevoel heb je nu een baalgevoel. Je baalt er toch van dat je dingen niet doet of durft of almaar uitstelt. Daarnaast blokkeer je jezelf met deze tactiek enorm in je ontwikkeling.

Als tweede in de lijst met tactieken staat steeds harder je best doen in de hoop dat het dan wel goed gaat. Helaas loop je jezelf met deze tactiek op den duur voorbij en door de stress die het oplevert staan de resultaten toch vaak niet in verhouding tot de inspanning. En als derde juist helemaal je best niet meer doen, onder het mom: het helpt toch niet en dan kan ik mezelf maar beter een teleurstelling en energieverspilling besparen. Onderpresteren is het gevolg en ook weer dat baalgevoel ergens diep van binnen.

Daarnaast kunnen mensen hun angst overschreeuwen, ziek worden, ridiculiseren, net doen of het ze niet interesseert, het ontkennen, en alles wat een mens verder maar kan bedenken als oplossing. Tsja.

 

De Succestraining Faalangsttraining voor volwassenen en bijna volwassenen

Mensen die écht van de faalangst af willen, zijn bij Upside Down op het goede adres. De faalangstcursus is individueel, dus 1 op 1 en wordt in Den Haag gegeven. Individueel kun je meestal al snel starten, de onderwerpen worden aangepast aan jouw wensen en behoeften en het tijdstip van de lessen indien mogelijk ook.

Veel mensen denken dat een faalangsttraining eng is. Je gaat immers aan de slag met onderwerpen die je veel liever vermijdt. De Succestraining is niet eng! In tegendeel: De Succestraining is een eyeopener en heel boeiend! Ja, je gaat aan de slag met iets wat je moeilijk vindt, maar door de nieuwe kennis en inzichten word je steeds enthousiaster om door te gaan. Zeker als je resultaat gaat zien! Het is leuk om je eigen vorderingen te volgen.

 

Wat houdt de Succestraining in?

Bij iedere cursist gaat het weer anders. Afhankelijk van de oorzaak en wat deze specifieke cursist nodig heeft.

 

Tijdsduur en kosten

De individuele Succestraining bestaat uit 5 lessen. De lessen duren ongeveer 5 kwartier en we spreken af op tijdstippen dat het jou en mij uitkomt. Helaas werk ik niet in het weekend en 's avonds. Aan het eind van de middag kan wel. De eerste lessen hebben meestal een tussenpoze van een week. De laatste lessen hebben meestal een iets langere tussentijd. Dit om de nieuwe vaardigheden te kunnen oefenen. De kosten voor het volgen van de Succestraining voor een individuele werknemer bedragen 595,- euro. Niet iedere cursist krijgt de kosten vergoed door een werkgever. Omdat 595,- euro in dat geval een te hoge drempel kan vormen voor als je het helemaal zelf moet betalen én omdat sommigen in dat geval hulp zoeken achterwege laten, wat ik erg jammer vind, heb ik de kosten voor een particulier op 395,- euro gesteld. Voor een groepstraining op locatie geldt een andere tijdsduur en prijs.

Als je wilt kun je de cursus uitbreiden met extra losse lessen. Maar dit is meestal niet nodig. Voor een losse les bedragen de kosten respectievelijk 80,- euro (particulier) of 120,- euro (zakelijk) per les. Op de laatste les spreken we twee data af waarop we nog e-mail contact zullen hebben. Voor de cursist is het een stimulans om met de nieuwe kennis aan de slag te blijven gaan en ik vind het zelf fijn om nog even te horen hoe het met je gaat. Natuurlijk kun je ook tussen de lessen door e-mailen of bellen als je iets wilt vragen of zeggen.

 

Ervaringen van cursisten

Ik heb bij Hermien de Succestraining voor volwassenen gedaan. In deze cursus heb ik veel geleerd. Niet alleen voor het specifieke doel waarvoor ik kwam, maar ook voor heel veel andere momenten die zich in het leven kunnen voordoen. De manier waarop Hermien het vertelt, zet je aan het denken. Je krijgt ook rustig de tijd om het te laten bezinken en er over na te denken. Ik heb super veel over mezelf geleerd. Ik heb het met veel plezier gedaan en zal aan de tips en lessen in mijn hele leven iets hebben! C. van der Heijden

Het was een behoorlijk grote stap voor mij om te erkennen dat ik last had van faalangst. En er dan nog wat aan te doen, dat is de grootste stap tot nu toe! Ik heb meer zelfvertrouwen gekregen en zie het maken van tentamens niet meer als obstakel, maar als uitdaging. Upside Down heeft mij precies die handreikingen geboden die ik nodig heb om deze uitdaging aan te blijven gaan. De cursus is persoonlijk en doelgericht. Gonda

 

sitemap